Používáme cookies
Nezbytné cookies jsou nepostradatelné pro správné fungování našich stránek, a proto je nelze deaktivovat a pro jejich používání není zapotřebí vašeho souhlasu.

Pokud nám udělíte souhlas, budeme používat i cookies pro analýzu provozu a návštěvnosti a cookies pro personalizaci obsahu a reklamy. Spravovat využívání těchto dalších druhů cookies můžete v Nastavení cookies.

Informace o užívání našich stránek také sdílíme s našimi reklamními a analytickými partnery.

Pro více informací klikněte zde.
Souhlasím s používáním všech cookies Chci jen nezbytné cookies Nastavení cookies

Oživte si jídelníček jarní zeleninou

12.05.2022 | 5 minut čtení
Doplňte vitamíny chřestem, rebarborou či ředkvičkami Oživte si jídelníček jarní zeleninou

Co se v článku dozvíte:
Proč a kdy byste měli jíst chřest?
Jak vás rebarbora dokáže ohrozit na životě?
Díky jaké látce mají ředkvičky téměř zázračné účinky?

Rozkvetlá příroda na jaře hýří svěžími barvami a nejinak by tomu mělo být i na našem talíři. Jarní sklizeň totiž nepolahodí jen oku, ale nabízí i vydatný gastronomický zážitek. V dnešním článku se proto podíváme na tři oblíbené druhy jarní zeleniny, u kterých prozkoumáme jejich vliv na zdraví a řekneme si, které lahůdky si z nich můžete doma vykouzlit.

Chřest aneb zelenina hodná králů

Asi největší hvězdou jarní gastronomické sezóny je bezesporu chřest. Narazíte na něj nejen na farmářských trzích, ale i v nejvyhlášenějších restauracích. Přestože ho u nás v Globusu pořídíte téměř po celý rok, jeho hlavní sezóna začíná v polovině dubna a končí v červnu. Během tohoto období se stonky chřestu, označované také jako pazochy nebo prýty, pyšní charakteristickou svěží chutí a křupavostí.

Nejčastěji se můžete setkat s chřestem bílým a zeleným, ale existuje také ve fialové variantě.

Nejlepší chuť má chřest ihned po sklizni. Postupně však o svou křehkost, šťavnatost a nasládlou chuť přichází, proto se pusťte do vaření ideálně ještě v den sklizně.

Chřest můžete jíst syrový, ale výborně chutná také dušený nebo grilovaný. Asi nejtradičnější způsob podávání je v doprovodu holandské omáčky, servírovat ho můžete ale i grilovaný s omáčkou z lišek podle receptu Petra Žídka. Nebo si zkuste připravit chřestové risotto, quinoové košíčky s chřestem či chřestovou polévku s pistáciemi a grilovanými jahodami. Chřest se výtečně hodí i jako příloha, dokonale vynikne například po boku lososa.

Z nutričního hlediska patří chřest mezi nízkokalorické potraviny. Obsahuje spoustu minerálních látek (např. draslík, vápník nebo hořčík) a vitamíny skupiny B. Najdeme v něm i kyselinu asparagovou, která povzbuzuje funkci ledvin.

Víte, že chřestu jsou připisovány také afrodiziakální účinky? Další zajímavosti o této delikátní zelenině si můžete přečíst v našem článku Jak se připravit na chřestovou sezónu.

Jarní zelenina - rebarbora

Svůdně nebezpečná rebarbora

Další jarní zelenina, která si během své krátké sezóny od konce dubna do června zaslouží vaši pozornost, je reveň kadeřavá alias rebarbora. Zaujme nejen svým růžovo-zeleným vzezřením, ale hlavně příjemně nakyslou chutí, díky které se stala oblíbenou ingrediencí do tradičních koláčů.

V kuchyni se z rebarbory používají pouze řapíky. Pokud rebarbora nemá moc tlustou slupku, loupat jí nemusíte. Listy z rebarbory určitě nejezte, kvůli vysokému obsahu kyseliny šťavelové by vás mohly dokonce otrávit. Kyselina šťavelová váže vápník do sloučeniny šťavelu vápenátého, který způsobuje vznik ledvinových a močových kamenů.

Náš tip

Abyste konzumací rebarbory tělo neochuzovali o vápník, kombinujte ji s potravinami bohatými na vápník, například se smetanou nebo tvarohem.

V trochu menším množství obsahují kyselinu šťavelovou i řapíky rebarbory, proto je nikdy nejezte syrovévždy je nejprve tepelně upravte např. blanšírováním nebo převařením. Vodu, ve které jste rebarboru vařili, už dále nepoužívejte a rovnou ji vylijte.

Rebarboru nepřipravujte v hliníkovém nádobí, vlivem kyseliny šťavelové by se z něj do jídla uvolnilo větší množství hliníku. Ze stejného důvodu se nehodí ani nerezové, které by mohlo „pouštět“ nikl. Raději sáhněte po neporušeném smaltovaném nádobí.

Podle lidové pranostiky bychom po sv. Janu, tedy 24. červnu, neměli rebarboru už vůbec sklízet. Množství kyseliny šťavelové v rebarboře v průběhu roku roste a touto dobou je tak vysoké, že by vám mohlo způsobit ledvinové či močové kameny, otravu nebo dokonce smrt. Smrtelná dávka kyseliny šťavelové je asi 25 gramů, což odpovídá cca 5 kilogramům rebarbory.

Kvůli možným zdravotním komplikacím by se rebarboře měli raději vyhnout lidé se dnou, onemocněním ledvin či močových cest, těhotné ženy nebo děti do deseti let. Jestliže však do žádné z těchto skupin nepatříte, čas od času si ji určitě můžete bez obav dopřát.

A ve kterých jídlech si její svěží, kyselkavou chuť nejlépe vychutnáte? Za zkoušku určitě stojí proslulý rebarborový koláč, připravit si ho můžete například s pistáciemi podle receptu Josefa Maršálka. Z rebarbory vyrobíte také výborný kompot, sirup, marmeládu nebo různé dezerty, např. rebarborové koláčky s vanilkovým pudinkem.

Ačkoliv by se mohlo zdát, že dát si rebarboru může být dost riskantní, pokud to nebudete s její konzumací přehánět, nemáte se čeho bát. Rebarbora obsahuje i řadu nutričně prospěšných látek, např. vitamín B3, který řídí hladinu krevního cukru, snižuje cholesterol a posiluje obranyschopnost organismu.

Najdeme v ní také kyselinu listovou, důležitou pro tvorbu krve a správné fungování nervové soustavy, kyselinu pantotenovou, draslík, mangan, vápník nebo vlákninu.

Jarní zelenina - ředkvičky

Zázračné ředkvičky

Naši trojici uzavírají ředkvičky, které bývají jednou z prvních plodin sklízených na jaře. Pojďme se nejprve podívat na jejich nutriční hodnoty.

V ředkvičkách najdeme spoustu betakarotenu, vitamínu C, kyseliny listové, draslíku a selenu. Díky minimu kalorií, vláknině a hořčičným silicím snižujícím chuť k jídlu se skvěle hodí i do redukčního jídelníčku.

Právě hořčičné silice neboli glukosinoláty způsobují, že mají ředkvičky svou typicky štiplavou chuť. Pomáhají zklidnit překyselený žaludek nebo pálení žáhy, likvidují střevní plísně a bakterie způsobující průjmy, žaludeční problémy či nadýmání a celkově pročišťují celý trávicí trakt.

Rovněž snižují riziko vzniku rakoviny zažívajícího ústrojí, prospívají nervové soustavě, udržují mozek v kondici a fungují jako prevence Alzeheimerovy choroby. Pravidelnou konzumací ředkviček posílíte také své srdce a imunitu.

Sáhnout byste po ředkvičkách měli i při nachlazení. Obsažené silice totiž rozpouštějí hleny a dezinfikují sliznice, takže se rychleji zbavíte rýmy a kašle.

Všeho moc škodí, a nejinak je tomu i u ředkviček. Pokud byste snědli týdně víc jak čtyři svazky, mohli by se blahodárné účinky glukosinolátů obrátit proti vám a potíže s trávením vám naopak způsobit. V nadměrném množství hořčičné silice narušují i metabolismus jódu, a potažmo správnou funkci štítné žlázy. V takovém případě je dobré doplnit jód například z ryb či mořských řas.

Ředkvičky jezte nejlépe čerstvé a zasyrova. Připravit si z nich můžete například jemnou ředkvičkovou pomazánku, ale skvěle osvěží i jakýkoliv zeleninový salát. Nakrájené na plátky krásně ozdobí máslem či pomazánkou namazané pečivo a hodí se i jako příloha ke grilovanému masu.

Ředkvičky můžete i tepelně upravovat. Lze z nich uvařit polévku, opéct je nebo naložit, a to ať už samostatně, nebo jako součást zeleninové směsi.

Náš tip

Z ředkviček můžete zužitkovat i jejich listy. Připravte si z nich ředkvičkové pesto, nebo je přimíchejte do salátů. Hodí se i do zeleného smoothie nebo je uvařte podobně jako špenát.

Chřest, rebarbora nebo ředkvička nejsou jediné druhy jarní zeleniny, které si ve vašem jídelníčku zaslouží své místo. Obohatit ho můžete i o ranou mrkev, brambory, zelí, hrášek nebo špenát.

Jarní zelenina

Každopádně se snažte, aby byla vaše strava co nejpestřejší. S tím vám může pomoci i hypermarket Globus, ve kterém najdete nejširší nabídku zboží pod jednou střechou.

Akční letáky a katalogy

Prohlédněte si aktuální akční nabídku.

Prohlédnout akční letáky