Používáme cookies
Nezbytné cookies jsou nepostradatelné pro správné fungování našich stránek, a proto je nelze deaktivovat a pro jejich používání není zapotřebí vašeho souhlasu.

Pokud nám udělíte souhlas, budeme používat i cookies pro analýzu provozu a návštěvnosti a cookies pro personalizaci obsahu a reklamy. Spravovat využívání těchto dalších druhů cookies můžete v Nastavení cookies.

Informace o užívání našich stránek také sdílíme s našimi reklamními a analytickými partnery.

Pro více informací klikněte zde.
Souhlasím s používáním všech cookies Chci jen nezbytné cookies Nastavení cookies

Jak posílit imunitu před podzimem

15.09.2022 | 4 minuty čtení

Za pár dní tu máme podzim, který s sebou přinese nejen krásně zbarvenou přírodu, ale také chladnější počasí, a tedy i větší riziko různých viróz. Připravili jsme si pro vás pět tipů ze Zdravého světa, které vám pomohou teplotním výkyvům lépe odolávat a posílí váš imunitní systém.


Lyofilizovaná (mrazem sušená) zelenina

Možná už znáte lyofilizované ovoce, ale víte, že existuje i mrazem sušená zelenina? Díky metodě sušení vysokým mrazem si uchovává téměř všechny živiny a chuť jako v čerstvém stavu, neobsahuje žádný přidaný cukr, barviva ani „Éčka“ a je přirozeně bez lepku. Navíc získává jedinečnou, křupavou strukturu.

Mrazem sušená zelenina

V regálech Zdravého světa najdete lyofilizovanou červenou řepu, mrkev, brokolici a květák. Pojďme se podívat na jejich benefity a použití.

Červená řepa

Patří mezi nejoblíbenější druhy mrazem sušené zeleniny a většinou se s ní setkáte v podobě chipsů. Krásně křupe, má spoustu vlákniny a výrazně sladkou chuť. Na rozdíl od čerstvé čepy také tolik nebarví.

Lyofilizovaná červená řepa se hodí hlavně do studené kuchyně. Můžete ji přidat například na krajíc chleba s tvarohem, do jogurtů, pomazánek nebo salátů a na ozdobení jednohubek či dezertů.

Mrkev

I křupavé kostičky mrkve vynikají vysokým obsahem vlákniny a zachovávají si svou výraznou chuťbarvu. Zamíchat je můžete do slané kaše, polévek, smoothies, pomazánek či dipů nebo je použijte na zdobení.

Brokolice

Lyofilizací brokolice nepřichází ani svou typickou chuť, ani o tvar. Stále je plná vitamínů, minerálů, a navíc krásně křupe. Skvěle se tak hodí jako zdravé mlsání místo brambůrků, ale ochutí i polévky nebo zeleninová smoothies.

Květák

Žádná sůl, cukr ani olej, jen čistá chuť květáku. Stejně jako brokolice i mrazem sušený květák výborně obstojí jako zdravý snack a také ho můžete přidat do zeleninových smoothies nebo polévek.


Kvašená zelenina a kimchi

Naším dalším tipem, který posílí vaše zdraví, je kvašená zelenina. Pokud ji zařadíte do vašeho podzimního jídelníčku, svou stravu obohatíte nejen o spoustu vitamínů a minerálů, ale také probiotika, která prospívají našemu zažívání.

Hvězdou mezi kvašenou zeleninou je fermentovaný korejský zelný salát kimchi. Připravuje se ze zeleniny a koření a má pikantní, nasládlou chuť.

Kimchi

Kimchi nemá moc kalorií, zato je nadupané vlákninou, vitamíny A, B1, B2 a C a minerály, jako je vápník, železo nebo selen. Obsahuje také hodně antioxidantů a esenciálních aminokyselin.

Tuto tradiční korejskou pochoutku si můžete zkusit doma připravit podle tohoto našeho receptu, nebo ušetřete čas a v našem Zdravém světě si kimchi kupte už hotové.


Kimchi

Fermentované nápoje

Přírodní probiotika najdeme také ve fermentovaných nápojích, které jsou mezi příznivci zdravé stravy čím dál populárnější.

Do této kategorie patří například kvašené ovocné limonády, které kromě probiotik obsahují také vitamíny a antioidanty, kombucha, kefír nebo burčák.

Fermentované nápoje

Fermentovaným nápojům jsme již dříve věnovali celý článek, který si můžete přečíst na tomto odkazu.


Yuzu

Jedním z nejlepších způsobů, jak svou imunitu na podzim nakopnout, je zvýšit příjem vitamínu C a s tím vám pomůže třeba superpotravina yuzu. Tato asijská alternativa citronu obsahuje až třikrát více vitamínu C než jeho evropská verze a je bohatá také na antioxidanty.

Plody yuzu bývají hořké, a tak se zpracovávají s medem a cukrem do sladké marmelády. Z té se pak připravuje yuzu tea, teplý nebo studený nápoj, který vytvoříte zalitím svou lžic yuzu marmelády horkou či studenovou vodou.

Yuzu

Více informací o yuzu najdete v našem článku o superpotravinách.


Ajurvédský čaj Samahan

Náš poslední tip se vám bude hodit nejen jako prevence před virózami, ale sáhnout po něm můžete, i když vás přece jen nějaký ten bacil přepadne.

Čaj Samahan se vyrábí na Srí Lance a je složen ze 14 bylin a koření, jako je např. koriandr, zázvor, pepř, kmín nebo lékořice, které mají pozitivní vliv na dýchací cesty, posilují naši přirozenou obranyschopnost, vitalitu a imunitní systém obzvlášť během chladnějších měsíců.

Náš tip

Horké nápoje samy o sobě pomáhají rozšiřovat cévy, zbavovat dutiny zahlenění a prohřát celé tělo. Proto jsou skvělým parťákem při kurýrování z nachlazení.

Samahan má výraznou chuť i vůni, ve které je nejvíce patrné aroma pepře, zázvoru a koriandru. Mějte na paměti, že se nezalévá vroucí vodou, ale rozmíchává se ve čtvrt litru horké vody.

Samahan

Připravit ho lze také z mléka, jeho rostlinné alternativy nebo Samahan můžete přimíchat i do kávy.


Náš tip

V rámci prevence vám stačí vypít jeden šálek Samahanu denně, jestliže však bojujete s nemocí, můžete si jich připravit až deset.

Do svého podzimního jídelníčku můžete zařadit rovněž biopotraviny, které neobsahují žádné nadbytečné chemikálie, nebo superpotraviny, jež jsou bohaté na vitamíny, minerály a dalších cenné látky podporující imunitní systém. Obojí najdete v našem Zdravém světě.

Akční letáky a katalogy

Prohlédněte si aktuální akční nabídku.

Prohlédnout akční letáky