Proč děti nemají rády zeleninu?

13.04.2021 | 7 minut čtení

Zatímco jiné dobroty mizí z talíře hned, ona zůstává. Osamocená a nechtěná. Zelenina nepatří mezi pokrmy, po kterých by se děti mohly utlouct. Ba naopak, často ji přímo odmítají. Na vině ale není výchova. S odporem k ředkvičkám, kapustám, brokolicím a dalším stálicím našich zahrádek se už rodíme.

Čím jsme mladší, tím hořčejší a slanější nám pokrmy připadají. Dospělí a děti vnímají chutě zcela jinak. Okurka, která se zdá rodiči zcela neutrální, tak může být pro jeho potomka nesnesitelně hořká. Když ji dítě odmítá, nutně to neznamená, že je rozmazlené a vybíravé – ale intenzita chuti je pro něj zkrátka nepřijatelná. S věkem se pak chuťové vjemy stabilizují a na zeleninu si zvykneme, tedy pokud dostatečně trénujeme.

Kdo je takzvaný supertaster?

Podle americké psycholožky Lindy Bartoshukové, která zkoumá vztah mezi jídlem a smysly, se jedná o lidi, kteří chutě vnímají intenzivněji než jiní. Jejich zastoupení v populaci činí asi 15 %, výrazněji víc je jich v Asii. „Jako kdyby místo klasických barev viděli neonové,“ popisuje odbornice v podcastu BBC. Třeba chilli je pro ně pálivější než pro zbytek lidí a dorty zase sladší. Protože chutě a jídlo vnímají tak intenzivně, stačí jim menší porce, a proto je pravděpodobnější, že budou i štíhlejší. Kromě supertasters jsou v populaci zastoupeni i takzvaní non tasters, kteří naopak určité chutě necítí vůbec. Podle Lindy Bartoshuk je jich až 25 %.

Kyselou a hořkou chuť, typickou pro většinu druhů zeleniny, si naše tělo navíc asociuje s toxiny, popisuje pro podcast BBC Radio Four profesorka Jackie Blisset, která se zabývá stravovacími návyky dětí. Evolučně jsme se naučili nedůvěřovat novým věcem a preferovat sladkou chuť, se kterou si spojujeme také větší kalorickou hodnotu. „Zhruba do osmnácti měsíců věku děti přijmou od dospělého, kterému důvěřují, téměř vše. Pak se ale situace mění. Jakmile se z nich stávají batolata, zpravidla se snižuje jejich ochota zkoušet nové jídlo,“ popisuje profesorka Blissetová.

Důvod je podle ní zřejmý. Jakmile začneme být mobilnější a dokážeme se dostat dál od svého ochránce, zbystříme. Tělo nás začne zrazovat od toho, abychom se pouštěli do experimentů. Intuice velí, že vše nevyzkoušené může být potenciálně jedovaté. S nově nabytými zkušenostmi pak postupně přichází větší ochota experimentovat a kolem osmého roku života jsou už děti zase otevřenější novinkám v jídelníčku. Chuť se ale mění i u dospělých. „Kolem čtyřicítky začínáme třeba hořkost vnímat méně intenzivně,“ popisuje profesorka Blissetová.

Náš tip:

Šikovným způsobem, jak do jídla zakomponovat zeleninu, jsou pomazánky. Zkuste třeba pomazánku z čočky a mrkve od @mycookingdiary nebo tu ze zbytků podle Petry Burianové, mámy pěti dětí a nejlepší amatérské pekařky v zemi. V rukávu má i další svačiny!

Není však pochyb o tom, že zelenina do dětského jídelníčku patří a je zdrojem nepostradatelných živin, chuti navzdory. Jak přimět děti, aby k ní překonaly odpor a začaly jí věřit? „Zkuste zeleninu vyřadit z klasických chodů a nechat děti, aby si s ní v průběhu dne hrály, poznávaly její strukturu i vůni,“ popisuje Blissetová. Čím lépe dítě zeleninu pozná – klidně i pomocí zraku či hmatu – tím víc se zvýší šance, že ji bude chtít ochutnat. Zkusit můžete i systém odměn, kdy dítě za každou novou potravinu, kterou zkusí, dostane třeba samolepku.

Velmi dobře podle psycholožky Lindy Bartoshukové také funguje vliv vrstevníků. „Poproste jiné dítě, aby tomu mladšímu ukázalo, jak danou potravinu jí.“ Příkladem byste měli jít i vy sami. A vůbec nejdůležitější zásada? Nenaléhat, nestresovat, nenutit. Zkoušejte různé druhy zeleniny, kombinujte je, používejte ve šťávách či pomazánkách. Nechte dítě zeleninu vybírat při nákupu a zapojte ho také do vaření, i kdyby mělo daný kus jen omýt. Někdy je potřeba danou potravinu dítěti nabídnout až dvacetkrát, než jí začne věřit. Pokud ale i tak jisté druhy pořád odmítá, nepanikařte a pracujte s tím, co je pro dítě přijatelné. „Z jídla by se rozhodně nemělo stát bitevní pole,“ upozorňuje profesorka Jackie Blissetová.

Zdroj: Blackpaint, 2018

Kategorie:

Akční letáky a katalogy

Prohlédněte si aktuální akční nabídku.

Prohlédnout akční letáky