Používáme cookies
nezbytné pro správné fungování webu, analýzu provozu a návštěvnosti a personalizaci obsahu a reklamy. Spravovat nebo blokovat využívání jednotlivých druhů cookies můžete v Nastavení cookies.
Informace o užívání našich stránek také sdílíme s našimi reklamními a analytickými partnery.
Pro více informací klikněte zde.
Rozumím a souhlasím Nastavení cookies

Proč zařadit do jídelníčku superpotraviny

13.01.2022 | 15 minut čtení
Jaké jsou jejich benefity? Proč zařadit do jídelníčku superpotraviny

Superpotraviny patří bezesporu mezi dlouhodobé trendy zdravého stravování. Jak se ale liší od běžných, tedy „ne tak super“ potravin a čím si označení „super“ vlastně zasloužily? Které plodiny můžeme do této kategorie zařadit? Nejen na to se společně podíváme v dnešním článku.

 

Co jsou to superpotraviny?

 

Mezi superpotraviny (mezinárodně známé také pod anglickým označením jako superfoods) řadíme ty potraviny, které ve srovnání s podobným druhem plodin vynikají vysokým obsahem zdraví prospěšných látek jako jsou vitamíny, minerály, antioxidanty, vláknina nebo omega-3 mastné kyseliny. Díky tomu mohou mít velmi prospěšný vliv na naše zdraví.

 

Hned na začátku je však nutné si říct, že konzumace superpotravin není samospásná a měla by být jen jednou ze složek zdravého životního stylu. Nejlepších výsledků dosáhnete, pokud superpotraviny zkombinujete s vyváženou stravou, pravidelným pohybem a např. meditací či jinými technikami pomáhajícími odbourávat stres.

 

Pozor si dávejte také na množství. U superpotravin určitě neplatí, že čím více jich sníte, tím budete zdravější. Některé z nich obsahují opravdu obrovské množství vitamínů, které naše tělo není v nadměrných dávkách schopné ani zpracovat. Ve vybraných případech vám naopak příliš velká porce může i uškodit. Proto je do svého jídelníčku zařazujte raději pravidelně a v rozumném množství.

 

Co se týče zpracování, pro zachování co největšího množství živin se obecně doporučuje superpotraviny tepelně příliš neupravovat a konzumovat je ideálně v syrovém, tzv. raw stavu. Aby neztratily své cenné látky, neměly by projít vyšší teplotou, než je 42-45 °C. Neméně důležitou roli hraje také jejich kvalita.

 

Které plodiny se řadí mezi superpotraviny?

 

Do velmi široké skupiny superpotravin patří například borůvky, maliny, ořechy, fazole, čočka, cibule, červená řepa, kapusta, avokádo, zázvor, rakytník, ovesné vločky či otruby. Řadíme sem také yuzu, mořské řasy, matcha, zelený ječmen, chlorellu, spirulinu nebo quinou a právě těchto pár méně známých superpotravin si nyní blíže představíme.

 

 

Yuzu

Yuzu je asijská verze nám velmi dobře známého citrónu, avšak na rozdíl od něj má v čerstvé podobě až třikrát víc vitamínu C. Poprvé se yuzu objevilo ve starověké Číně, odkud se rozšířilo do Jižní Koreje a posléze i do Japonska. Většina jeho každoroční úrody bývá zpracována přímo v Asii, kde se hojně používá v místní kuchyni. Celosvětově patří k relativně vzácným plodům, což se odráží i na jeho ceně. Yuzu tak řadíme k nejdražším citrusům světa.

 

Tyto malé, sytě žluté plody se spoustou pecek a hořkou chutí se sklízí na podzim, avšak čerstvé příliš dlouho nevydrží. Aby yuzu bylo možné používat celoročně, plody se vypeckují, i s kůrou nakrájejí a smíchají s medem a cukrem v poměru 1 : 1. Vzniklá velmi sladká směs podobná marmeládě se pak používá do různorodých receptů. Právě v této podobě yuzu pořídíte i v našem Zdravém světě.

 

Z této směsi se nejčastěji připravuje tzv. yuzu tea, a to zalitím asi dvou polévkových lžic yuzu horkou vodou. Použít ho můžete ale i na výrobu osvěžující sladké limonády, marinády na maso či salát, do koktejlů nebo si směs namažte na kus pečiva. Možností, jak si tuto sladkou pochoutku plnou vitamínu co nejlépe vychutnat, je spousta.

 

A proč se yuzu vyplatí zařadit do jídelníčku? Kromě výše uvedeného vysokého množství vitamínu C má povzbuzující účinky pro náš organismus, obsahuje hodně antioxidantů, posiluje imunitu a svou aromatickou vůní nám pomáhá uvolnit se a odbourat stres.

 

 

Mořské řasy

 

O mořských řasách se mluví také jako o mořské zelenině. I přes různorodou vizuální podobu mají jedno společné, a to vysoký obsah zdraví prospěšných látek, a tak právem patří mezi superpotraviny.

 

Díky tomu, že řasy vyrůstají pod mořskou hladinou, obsahují více minerálů, a dokonce i některých vitamínů než běžně rostoucí pevninská zelenina. Najdeme v nich spoustu vápníku, železa a jódu i vitamínů A, C a E. Některé druhy vašemu tělu doplní rovněž bílkoviny a jejich dalším benefitem je, že mají minimum tuku.

 

O řasách se říká, že umí snižovat vliv radioaktivních a chemických látek na náš organismus a dokážou z něj i odstranit těžké kovy. Proto se skvěle hodí také pro očistu těla.

 

I když víme, že moře a oceány jsou důsledkem nešetrného lidského zacházení dost znečištěné, mořské řasy můžete konzumovat bez obav. Oproti rybám do sebe škodliviny nevstřebávají a také na velmi znečištěných místech ani nerostou.

Mezi nejpopulárnější řasy patří nori, která nad ostatními druhy vynikají vysokým obsahem bílkovin a nejčastěji na ni můžete narazit v podobě tenkých, papíru podobných listů, které se používají na výrobu sushi nebo se ochucené konzumují jako snack.

 

Velmi oblíbená je také wakame, která je neodmyslitelnou součástí japonské kuchyně a v lidovém léčitelství se používá na čištění krve a posílení krevního oběhu. Pomáhat by měla i ženám po porodu a také prý zabraňuje šedivění vlasů. Vychutnat si ji můžete např. v salátu goma wakame se sezamovými semínky a sójovou omáčkou, který zakoupíte i v Globusu v našich pultech s čerstvými rybami a mořskými plody.

 

Třetím, velmi oblíbeným druhem řasy, je kombu, jež zaujme vysokým obsahem jódu. Často se přidává do jídel s luštěninami či obilovinami, protože pomáhá zlepšit jejich stravitelnost, nebo do miso polévky.

 

 

Z řas, konkrétně těch červených, se získává také přírodní želírovací přípravek agar, jenž je skvělou, a hlavně mnohem zdravější náhradou běžné želatiny. Neobsahuje žádné kalorie a využijete ho např. při přípravě dortů, pudinků, krémů či aspiků. Díky svému rostlinnému původu je také hojně používán ve veganské a vegetariánské kuchyni.

 

 

Matcha

Matcha je stoprocentní zelený čaj jasně smaragdové barvy, který oproti klasickému zelenému čaji obsahuje 137x větší množství antioxidantů a má spoustu pozitivních vlivů na naše zdraví. Působí preventivně proti nejčastějším civilizačních onemocněním, posiluje schopnost soustředění a pomáhá se snižováním váhy i zvládáním stresových situacích.

 

Čaj matcha se poprvé objevil před více jak 4500 lety v čínské prefektuře Yunnan. Během středověku se díky budhistickým mnichům rozšířil do celé Číny a poté i do Japonska, kde se mu začalo přezdívat „císařský čaj“ a jeho úžasných účinků využívala hlavně vládnoucí elita.

 

Jednou z obsažených složek v matcha čaji je antioxidant EGCG, který zrychluje funkci metabolismu o 30-40 %, čímž pomáhá s redukcí hmotnosti. Nechybí v něm ani kofein, jehož obsahuje asi polovinu, co běžná káva, avšak jeho povzbuzující efekt trvá výrazně déle, a to 6 až 8 hodin.

 

Matcha čaj v našem Zdravém světě najdete v podobě jemného prášku, který je velmi dobře rozpustný ve vodě, ale použít ho můžete i do smoothie, dezertů, koktejlů nebo dokonce i zmrzliny.

 

 

Zelený ječmen, chlorella a spirulina

Tato trojice zelených superpotravin bývá oblíbená zvláště při různých očistných kúrách a obsahuje spoustu důležitých živin, minerálů a vitamínů. Často na ně můžete narazit v podobě různých výživových doplňků.

 

O zeleném ječmenu se často hovoří jako o „králi superpotravin“, protože obsahuje spoustu přírodních vitamínů a minerálů, jako je např. železo, a najdeme v něm také všechny esenciální aminokyseliny. Jednou z připisovaných vlastností zeleného ječmene je schopnost snižovat množství krevní glukózy, a regulovat tak hladinu cukru v krvi až deset hodin po jídle. Nejčastěji se prodává v podobě prášku, ze kterého si můžete připravit nápoj, nebo ho například přidat do zeleného smoothie po boku vašeho oblíbeného ovoce a zeleniny. Chuť zeleného ječmene je velmi výrazná a připomíná čerstvě posekanou trávu.

 

Chlorella patří mezi řasy a je výborným zdrojem proteinů, aminokyselin, vitamínů a minerálů, a to hlavně železa. Má silné detoxikační účinky a podporuje naši obranyschopnost.

 

Poslední ze trojice je spirulina, druh modrozelené sinice, jež obsahuje spoustu chlorofylu, kyselinu listovou a železo. Pomáhá proti překyselení organismu, obnovuje přirozené vnitřní prostředí těla a zlepšuje trávení. Její úžasné účinky ocení také sportovci, protože napomáhá vybudovat svaly a prodlužuje proces jejich regenerace. Z nutričního hlediska ji z poloviny tvoří bílkoviny, takže je i skvělým zdrojem proteinů. Navíc je snadno stravitelná.

 

Celou trojici zelených superpotravin najdete přímo v oddělení našeho Zdravého světa.

 

 

Quinoa

Quinoa, merlík chilský či také indiánská pšenice pochází z Jižní Ameriky, která je dodnes jejím téměř výhradním celosvětovým producentem. Místní obyvatelé ji pěstovali už před pěti tisíci lety, znovu objevena však byla až v sedmdesátých letech minulého století, kdy se začala spojovat se zdravým životním stylem. To ovlivnilo značný nárůst její prodejní ceny a důsledkem zvýšené poptávky se quinoa začala pěstovat průmyslově.

 

Quinoa je lehce stravitelná a neobsahuje lepek, proto je vhodná i pro celiaky. Nemá skoro žádný tuk, zato je skvělým zdrojem bílkovin, proto určitě patří do nutričně vyváženého jídelníčku a velmi oblíbená je i mezi vegany a vegetariány. Dávka quinoy našemu tělu dodá i hořčík, esenciální aminokyseliny, vitamíny, železo, vápník, fosfor, draslík nebo zinek. Také v ní najdeme vlákninu a lysin.

 

Tato oblíbená superpotravina pomáhá proti migrénám, snižuje krevní tlak a funguje rovněž preventivně proti rakovině tlustého střeva. Díky nízkému glykemickému indexu je vhodná i pro diabetiky. Setkat se můžete se třemi druhy quinoy – bílou (nebo také slonovinovou či zlatou), která je nejrozšířenější a vaří se nejrychleji, červenou, jež je křupavější a obsahuje o něco méně bílkovin a dvojnásobek vlákniny než bílá, a černou, která si svou barvu zachovává i po uvaření a oproti ostatním druhům je sladší a chuťově jemnější.

 

A jaká jídla si z quinoy lze připravit? Celá zrna se hodí do salátů, na zahuštění polévek, výrobu placiček či kaší, v podobě mouky se s ní můžete setkat např. v receptech na sušenky či domácí chléb.

 

Superpotraviny jsou zkrátka super. Mají spoustu skvělých benefitů pro naše tělo, a proto si určitě zaslouží své pevné místo v našich jídelníčcích. Pokud vás některé z nich zaujaly, podívejte se do našeho Zdravého světa, kde kromě yuzu, mořských řas, čaje matcha, zeleného ječmene, chlorelly, spiruliny a quinoi najdete také řadu dalších úžasných superpotravin, které obohatí vaši stravu.

 

Zdravá strava nemusí být nuda, právě naopak. Nabízí spoustu nových, zajímavých chutí. Chce to jen odvahu a nebát se v kuchyni experimentovat. Spoustu inspirace pro zdravější styl stravování najdete také v našem novém katalogu Zdravého světa.

 

Akční letáky a katalogy

Prohlédněte si aktuální akční nabídku.

Prohlédnout akční letáky