Vše, co jste nevěděli o salátech a v nich obsažených látkách

01.04.2021 | 7 minut čtení
Jak si poskládat vyvážený salát Vše, co jste nevěděli o salátech a v nich obsažených látkách

Zapomeňte na saláty obsahující pouze variaci zelených listů zakápnutou olivovým olejem. Naučte se s námi sestavit chutné a nutričně vyvážené saláty, které budete připravovat a jíst s radostí.

Časté jezení salátů může pomoci s velkým množstvím zdravotních problémů či neduhů. Kromě toho obsahují hodně vlákniny, pomáhají regulovat váhu a díky vysokému množství vody zlepšují kvalitu pleti. Pro umocnění zdraví prospěšných efektů je ovšem důležité správně kombinovat ingredience.

Správný základ je základ

Cesta za ideálním salátem začíná správným výběrem zeleninového základu. U salátů může hned ze začátku napovědět barva. Zeleně zbarvené druhy jsou bohaté na hořčík, červeně zbarvené zase na karoteny. Obecně jsou saláty nutričně velmi hodnotná potravina, a to hlavně díky vysokému obsahu vitaminu C, kyseliny listové a provitaminu A. Díky vysokému obsahu vody a nízké energetické hodnotě jsou skvělým pomocníkem při redukčních dietách.

Na výběr máte hned z několika typů salátů, které jsou běžně k dostání:

Pokud vám nevyhovuje základ vysněného salátu z dostupných listnatých salátů, můžete použít například zdraví prospěšnou červenou řepu. Její pravidelná konzumace snižuje krevní tlak, pomáhá tělu bojovat se záněty, snižuje riziko rakoviny a podporuje detoxifikaci organismu. Její příprava je velmi jednoduchá, dá se kombinovat se širokou škálou různých potravin a své místo si najde v každé domácnosti. Vyzkoušejte například vitaminový salát s červenou řepou nebo carpaccio z červené řepy s kozím sýrem.

Vstřebejte všechny vitaminy

Častá konzumace ovoce, zeleniny a zdravých potravin nutně neznamená, že vstřebáváte všechny živiny. Abyste ze svého salátu vytěžili maximum vitaminů a minerálů, je důležité mezi sebou potraviny správně kombinovat. Pro zlepšení krevního obrazu je vhodné konzumovat potraviny s vysokým obsahem železa s potravinami, které jsou bohaté na vitamin C. Zařaďte tedy do svého jídelníčku:

  • luštěniny
  • quinou
  • tofu
  • dýňová semínka

V kombinaci s pomeranči, brokolicí nebo paprikou vstřebáte nejvyšší možné obsažené množství železa.

Podobné pravidlo se dá aplikovat i na ostatní vitaminy.

Vstřebávání zmíněných vitaminů lze podpořit zkombinováním s tuky – vhodný je olivový olej, avokádo, ořechy či máslo. Jako zdroj vitaminů může posloužit i římský salát, rajče, špenát nebo kukuřice.

Zábavné a plnohodnotné jídlo

Sestavení salátu, který vám bude stoprocentně vyhovovat, není žádná věda. Nejdříve je potřeba vybrat si zeleninu, která bude tvořit základ vašeho salátu. Fantazii se meze nekladou, proto můžete suroviny mezi sebou kombinovat nebo vyzkoušet i teplý salát z pečené zeleniny. Listovou zeleninu je lepší natrhat, než nakrájet – ztratí tak méně živin a salát bude vizuálně zajímavější!

Dalším důležitým komponentem jsou kvalitní tuky. Ty můžete přidat hned několika různými způsoby. Oblíbeným způsobem je například přidání ořechů či opražených semínek. Vhodné jsou:

  • piniové oříšky
  • vlašské ořechy
  • slunečnicová semínka
  • nasekané mandle

Další variantou je přidání čerstvého avokáda, které tuto významnou skupinu skvěle zastoupí. Nejtradičnějším způsobem je ale zakápnutí salátu olejem (olivovým, avokádovým, sezamovým) nebo nějakou zálivkou z octa, oleje a dalších komponentů.

To nejpodstatnější na závěr – bílkoviny. Žádné vyvážené jídlo se neobejde bez kvalitních bílkovin. Milovníci masa mohou obohatit svůj salát o:

  • kuřecí maso
  • hovězí steak
  • oblíbenou rybu
  • vepřovou panenku

Další vhodnou přísadou plnou bílkovin jsou sýry. Ať už použijete sýr feta, mozzarellu nebo cottage, určitě neprohloupíte.

Aby vás váš salát bavil a těšili jste se na něj, můžete si ho nakonec něčím ozvláštnit. Zkuste křupavé krutony, kousky pomeranče, zrnka granátového jablka nebo celozrnné těstoviny.

Náš tip:

Pokud se ještě ale necítíte na sestavení vlastního salátu, můžete se inspirovat našimi recepty. Vyzkoušejte například salát s makrelou a pečeným celerem nebo vitaminový salát s červenou řepou.

Kategorie:

Akční letáky a katalogy

Prohlédněte si aktuální akční nabídku.

Prohlédnout akční letáky